Monday, July 30, 2012

Puasa

Semalam 9 Ramadhan buat pertama kali nye anak aku Muhammad Faheem Zidanie berusia 5 tahun 1 bulan berjaya berpuasa penuh..tersangatla gembira dan bangganye papa n mamanye ini..walaupun tak bersahur dia dapat jgk bertahan sampai ke waktu berbuka..

selalunye faheem pose sekerat hari je..sbb klu hari sekolah susah sikit nak train die pose..tau2 je la kat sekolah sakan main dgn kwn2..balik je merayu2 mtk tolong nak minum air..kat sekolah pun mintak air dgn cikgu tp cikgu takut nk bg..haha..kesian anak mama..

hari sabtu aku cuba srh die pose sbb hari cuti kan..aku pun cuti, senangla nak layan die berpuase kn..tp hari tu die dpt bertahan sampai pkl 5.30 je..menangis2 jgk la ckp mama tak sayang kat die sbb tak bagi die makan..haha..

semalam ajak dia puasa lagi..nampak bersemangat sikit..dan terus bersemangat sampai la ke waktu berbuka..tak melepekkan diri langsung..ceria je sepanjang hari..sangat kuat anak mama ni tau..tapi kelakar jgk la dgn gelagat die yg x sabar2 nak bebuka tu..berapa kali angkat cawan nak minum air..nsb baik sempat tahan tindakan pantas die tu..

aku tak paksa pun anak aku pose..aku tgk setakat mane die blh bertahan je..xkan la aku nak paksa jgk die habiskan pose walaupun die dah separuh mati..aku pun tau la mane yg betul n x betul..jadi jgn nak beriye2 cakap kesiannye kena pose macam aku ni paksa budak tu pose..setidak2 nye aku cuba latih anak aku faham erti puasa sejak dari kecik ni..xdela nanti dah tua pun x reti nak pose lagi..

apa-apa pun, mama n papa bangga n sayang sangat2 kat adik..semoga kami dapat membesarkan kamu dengan didikan yang sempurna..InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment